TAZ 2018 - film aan zee

zondag 29 juli 2018 Nieuws

TAZ 2018 - film aan zee

Met table reads en een keur van kortfilms heeft film een eigen plekje opgeëist op het theaterfestival te Oostende.
Dit jaar volgt een extra luik: de CROSS-OVER PITCH.
De Scenaristengilde was present en maakte een verslag in drie afleveringen.

1/ DE PITCH MASTERCLASS: VAN TAPIJTVERKOPERS TOT STROOMPANNES

 

Een poos geleden lanceerden deAuteurs en het VAF een gezamenlijke oproep naar alle creatieve zielen die met een idee rondliepen dat niet in hun eigen medium paste. Of het nu een scenarist was, broedend op een roman, theatermakers die aan een scenario werkten, of een journalist met een toneelvoorstelling in het achterhoofd: alle kandidaturen waren welkom. Uit de veertig vermetele auteurs die reageerden, haalden er zeven de selectie. Zij werden niet zomaar voor de leeuwen gegooid: vóór ze hun project voor een zevenkoppige jury mochten pitchen, werden ze twee dagen lang begeleid door ervaren stuurlui Paul Pauwels en Gilles Coulier.

De aftrap werd op donderdag 26 augustus gegeven met een masterclass. Pitchen is een vak, begon Paul Pauwels, en voor een ruim publiek deed hij de do’s en don’ts van dat vak uit de doeken. Deze directeur van het European Documentary Network en oud-commissioning editor bij de VRT (“de ergste twee jaren van mijn leven!”) heeft dan ook flink wat pitches achter de kiezen. Hij zag filmmakers op een tafel kruipen voor een tapdanspartij, hij kreeg whisky geserveerd van een filmmaker die – jawel – een documentaire over Scotland’s finest dram wilde draaien. Daarmee illustreerde Pauwels een van de don’ts: maak er geen cabaretnummer van.

Hij maakte ook meteen komaf met therapeutische films. You’re not Jack’s inflamed sense of rejection. Een filmmaker zit niet in een praatgroep of  mindfulness-sessie, en maakt zijn film niet voor zichzelf maar voor een publiek. Stem je project af op dat publiek, breed of niche, en zorg ervoor dat het aantrekkelijk is.

Zoals alles in het leven is een goede voorbereiding de helft van het werk. Daar hoort een slim Engels spreekwoord bij: failing to prepare = preparing to fail. Pauwels toonde een foto van een spiegel waarop een rist gerangschikte post-its kleefden. Die ochtend had de spiegel nog helemaal volgehangen, aldus Pauwels, en het had hem vijf uur gekost om de essentie tevoorschijn te halen. De doorsnee pitch duurt zeven-en-een-halve minuut. Maak dat je een tekst overhoudt die je op zes minuten kan vertellen. Het allerergste dat je kan overkomen: dat je gaat improviseren.

Onthoud daarbij het volgende: pitching = selling, not telling. Kruip zeven minuten lang in de huid van een tapijtverkoper. Wees als colporteur ad interim ook niet beducht om het einde te verklappen, voegde regisseur Gilles Coulier (Bevergem, Cargo, De Dag) eraan toe. Per slot van rekening belandt je pitch niet op de achterkant van een dvd-hoesje.

 

Pauwels en Coulier overstelpten het publiek met info, te veel om in dit bericht samen te vatten. Over hoe de pitch van twee filmmakers tijdens een stroompanne ei zo na mislukte en ze de meubels redden door hun zorgvuldig voorbereide trailer scène voor scène na te spelen. Over hoe de naam van de Belgische kunstschilder en graficus Félicien Rops een handig ezelsbruggetje kan zijn.

Voldoende stof tot nadenken dus, niet in het minst voor de zeven aspirant-pitchers die af en toe nerveus in hun zeteltje wiebelden of iets hoogdringends in het oor van hun geliefde fluisterden. ‘Ik ga van voor af aan mogen beginnen!’ hoorde je ze denken. Die kans kregen ze. Na de masterclass mocht het publiek de koelte van de Noordzee opzoeken en gingen Pauwels en Coulier één-op-één met de geselecteerden aan de slag. Ze hadden zeventien uur de tijd om de klus te klaren.

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuws, evenementen, kortingen en wedstrijden. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!


SCHRIJF JE IN

Contacteer ons

Lid worden

Wie kan er lid worden? Heb je de afgelopen 5 jaar een scenario verkocht of er auteursrechten voor ontvangen, dan kun je volwaardig lid worden. Voldoe je niet aan die voorwaarden, dan kun je aspirant-lid worden.

Leden genieten van tal van voordelen:
  • Online toegang tot scenario’s van Vlaamse films en reeksen
  • Kortingen voor filmfestivals en evenementen

De beroeps- en belangenvereniging van alle scenaristen in Vlaanderen

Auteursrechten

Auteursrechten zijn een belangrijke bron van inkomsten voor scenaristen.

De scenarist in beeld

Iedereen kent de acteurs en de regisseurs, maar wie is de scenarist en hoe gaat hij te werk?

Professionalisering

Naast een volwaardige opleiding in het gewone onderwijscircuit, is er ook nood aan bijscholing.

Prijzen

In Vlaanderen worden verschillende filmfestivals georganiseerd en tal van prijzen uitgereikt.

Opleidingen

Dit jaar willen we ons ook focussen op de opleidingen in het reguliere onderwijs.

Internationaal

Niet alleen in het Belgische, ook in het Europese parlement, worden wetten gestemd die de scenarist aanbelangen.