Vlaamse film neemt goede start in 2018

dinsdag 15 mei 2018 Filmnieuws

Vlaamse film neemt goede start in 2018

Voor de Vlaamse film is 2018 goed begonnen want na amper vier maanden staat de teller van de bioscoopbezoekers al op bijna 1 miljoen. En dat terwijl er vorig jaar in totaal 1,7 miljoen waren.

 

Daarenboven is de Vlaamse film in Cannes in diverse secties goed vertegenwoordigd met ‘Girl’ van Lukas Dhont in Un Certain Regard als hoogtepunt. Dat kondigde een gelukkige kersverse directeur-intendant VAF Erwin Provoost aan op de voorstelling van de VAF jaarverslagen van 2017. Hij voegde er wel meteen aan toe dat een en ander niet zijn verdienste was, want pas de fakkel overgenomen van voorganger Pierre Drouot.

 

Enkele cijfers:

In 2017 verleende het VAF/Filmfonds productiesteun aan 50 majoritair Vlaamse projecten, goed voor een bedrag van 7,3 miljoen euro. Daarvan ging 4,7 miljoen naar negen fictiefilms. Het restbedrag ging naar zeven korte fictiefilms, veertien documentaires, zeven animatiefilms en dertien FilmLab projecten.

De kampioenen

Het totaal aantal bezoekers van Vlaamse films daalde vorig jaar met elf procent en klokte af op 1.693.498 bezoekers, een cijfer dat over tien jaar gezien redelijk stabiel blijft. ‘FC De Kampioenen 3: Forever’ was met iets meer dan 300.000 kijkers de grote publiekstrekker maar die film staat sedert 1 januari van dit jaar al op bijna zeshonderdduizend toeschouwers. Voeg daarbij de resultaten van ‘Patser’, ‘K3 Love Cruise’ en ‘De buurtpolitie: De tunnel’ en je komt tot bijna een miljoen toeschouwers in de eerste vier maanden van 2018.

De Vlaamse omroepen vertoonden in 2017 zesentachtig Vlaamse (co)producties en die waren goed voor 11.301.491 kijkers. De meest succesrijke films waren daarbij ‘Broer’, ‘W. Witse de film’, ‘Safety First: the Movie’, ‘Groenten uit Balen’ en ‘Allez, Eddy’.

Filmprijzen

Vlaamse audiovisuele creaties behaalden 236 internationale filmprijzen en een veelvoud aan selecties op de filmfestivals. Koploper onder de prijswinnaars is de korte animatiefilm ‘Catherine’ van Britt Raes, goed voor 27 prijzen. De speelfilm ‘King of the Belgians’ kreeg negen bekroningen. Vlaamse fictiereeksen gedraaid met steun van het VAF en/of Screen Flanders waren goed voor meer dan 67 miljoen kijkers. ‘Beau Séjour’, ‘Tabula Rasa’ en ‘Tytgat Chocolat’ waren de toppers en zorgden voor een verhoging van het kijkerspubliek met ongeveer 18 miljoen ten opzichte van vorige jaren.

Buitengaats

Film Vlaanderen zond opnieuw zijn zonen uit. Met ‘Beautiful Boy’ draaide Felix van Groeningen zijn eerste Amerikaanse speelfilm die door Amazon Studios werd gefinancierd. Pieter Van Hees draaide de derde seizoenfinale van de Franse reeks ‘Versailles’ en Hans Herbots mocht voor de BBC ‘Rellik’ regisseren. Tim Mielants werkte aan ‘Legion’ en ‘The Terror’ en met ‘The Alienist’ kreeg Jakob Verbruggen een van de duurste tv-reeksen in handen. Patsers Adil El Arbi en Bilall Fallah zaten in de onderhandelingsfase met verschillende Amerikaanse studio’s.

Duurzaam

Het VAF gaat resoluut voor duurzaamheid bij de productiefase van de projecten en speelt daarbij een voortrekkersrol in Europa. En dankzij CONNext, het internationaal presentatieplatform van Flanders Image, kwamen zo’n 75 internationale filmprofessionals in Gent samen om kennis te maken met Vlaamse filmmakers en hun films en projecten De resultaten waren al op korte termijn zichtbaar.

(BRON: artikel Raf Butstraen op www.filmfestival.be)

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuws, evenementen, kortingen en wedstrijden. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!


SCHRIJF JE IN

Contacteer ons

Lid worden

Wie kan er lid worden? Heb je de afgelopen 5 jaar een scenario verkocht of er auteursrechten voor ontvangen, dan kun je volwaardig lid worden. Voldoe je niet aan die voorwaarden, dan kun je aspirant-lid worden.

Leden genieten van tal van voordelen:
  • Online toegang tot scenario’s van Vlaamse films en reeksen
  • Kortingen voor filmfestivals en evenementen

De beroeps- en belangenvereniging van alle scenaristen in Vlaanderen

Auteursrechten

Auteursrechten zijn een belangrijke bron van inkomsten voor scenaristen.

De scenarist in beeld

Iedereen kent de acteurs en de regisseurs, maar wie is de scenarist en hoe gaat hij te werk?

Professionalisering

Naast een volwaardige opleiding in het gewone onderwijscircuit, is er ook nood aan bijscholing.

Prijzen

In Vlaanderen worden verschillende filmfestivals georganiseerd en tal van prijzen uitgereikt.

Opleidingen

Dit jaar willen we ons ook focussen op de opleidingen in het reguliere onderwijs.

Internationaal

Niet alleen in het Belgische, ook in het Europese parlement, worden wetten gestemd die de scenarist aanbelangen.