Dit was Serial Day op Film Fest Gent 2018

maandag 15 oktober 2018 Nieuws

Dit was Serial Day op Film Fest Gent 2018

 

 

SERIAL DAY begon zoals het hoorde: met een gezonde dosis fictie. Stipt om half tien werd het - talrijke - publiek vergast op episode 1 en 2 van DE BENDE VAN JAN DE LICHTE, de historische reeks met Matteo Simoni als de bendeleider, Stef Aerts, Charlotte Timmers, Anemone Valcke, Tom Van Dyck, Rik Verheye, Ruth Beeckmans, Jeroen Perceval, Inge Paulussen, Manou Kersting, Tom Vermeir, e.a. Geen spoiler alert hier: we zeggen niets over de cliffhanger op het einde van episode 2 en verklappen al evenmin waarom de hoerenkast in de reeks heet zoals ze heet.

 

 

In HET PANELGESPREK dat volgde, kwamen zowel de makers van De bende van Jan de Lichte - scenaristen Christophe Dirickx&Benjamin Sprengers en regisseurs Maarten Moerkerke&Robin Pront - als de makers van Over water - scenaristen Tom Lenaerts&Paul Baeten Gronda en regisseurs Dirk Verheye&Inti Calfat alias Norman Bates - aan het woord. Onze voorzitter Michel Sabbe modereerde.

 

 

Het basisidee voor 'Over water' ontkiemde toen Lenaerts en Baeten tafelden met zicht op de Antwerpse haven. De rest kwam tijdens de lange wandelingen die ze samen maakten (een routine die ze delen met Ludwig van Beethoven en Charles Darwin - dat belooft). Bij dit duo was het vooral een kwestie de personages zo duidelijk mogelijk te profileren, want zodra ze de personages door en door kenden, kwamen de verhalen vanzelf.

Ze schreven seizoen 2 overigens meteen nadat seizoen 1 voltooid was. 'Dat verliep een stuk vlotter,' aldus  beide heren, 'je hebt het DNA van de personages in je vingers, je krijgt meer vertrouwen, je durft meer.'

En dat het in Noord-Italië even overvloedig regende als hier in België, al mocht Lenaerts van Baeten stilaan ophouden die vaststelling in gesprekken te smokkelen.

 

 

Van Christophe Dirickx en Benjamin Sprengers leerden we dat er reeds in de jaren zeventig sprake was van een verfilming van Boons donkere schelmenroman, met Hugo Claus als scenarist van dienst. De reden dat we toen geen bende van Jan de Lichte op het witte scherm hebben gezien, bleek een paardenkwestie te zijn - die waren toen te duur.

En dat het geen evidentie was om Boons boek te bewerken. 'Narratief drijfzand,' zei Christophe Dirickx. 'Boon is een groot schrijver, maar schrijft niet audiovisueel. De plot moesten we grotendeels zelf construeren.' Carl Joos had eerder een versie geschreven, vanuit het standpunt van baljuw Baru (vertolkt door Tom Van Dyck) die Salieri-gewijs het verhaal vertelt. Later werd tot een perspectiefwissel beslist, en werd de reeks geschreven vanuit het standpunt van de bende en haar leiders.

Robin Pront vertelde dat hij op flitsende vuurgevechten had zitten broeden, tot hij vernam dat het even duurde voor zo'n 18de-eeuws pistool geladen was en je er maar één schot tegelijkertijd mee kon afvuren. In die tijd was een vuurgevecht voornamelijk een kwestie van schieten en vullen, schieten en vullen.

 

 

's Namiddags vergastte Eszter Angyalosy van HBO Europe ons op een masterclass met als hamvraag: laten langspeelfilms zich anders schrijven dan films?

De vraag werd snel beantwoord toen ze de trailers van de fílms Westworld en Fargo tegenover de trailers van de séries Westworld en Fargo zette, en de IMDB-omschrijving van beide met elkaar vergeleek. Daarnaast brak ze een ferme lans voor Cobra Kai, de nagelnieuwe webreeks die verder gaat waar The Karate Kid 34 jaar geleden eindigde.

Angyalosy legde uit wat creative developer Tatjana Samopjan bedoelde met The Fractal Aspect of Series en toonde zich bijzonder enthousiast over webreeksen, die soms de sprong van Youtube naar het tv-kanaal maken. Denk maar aan Insecure, gebaseerd op de webreeks Awkward Black Girl of aan High Maintenance. Bij HBO houden ze het fenomeen van de web series alleszins nauwgezet in de gaten.

Of er ook een HBO Belgium aan zat te komen, daar durfde onze gastspreekster zich niet over uit te spreken. Ze raadde ons aan het nodige geduld aan de dag te leggen.

 

 

 SG-leden die er niet bij konden zijn, hoeven zich de haren niet uit het hoofd te trekken. Het panelgesprek op Serial Day werd integraal opgenomen en verschijnt eerstdaags als podcast op deze website.

 

 

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuws, evenementen, kortingen en wedstrijden. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!


SCHRIJF JE IN

Contacteer ons

Lid worden

Wie kan er lid worden? Heb je de afgelopen 5 jaar een scenario verkocht of er auteursrechten voor ontvangen, dan kun je volwaardig lid worden. Voldoe je niet aan die voorwaarden, dan kun je aspirant-lid worden.

Leden genieten van tal van voordelen:
  • Online toegang tot scenario’s van Vlaamse films en reeksen
  • Kortingen voor filmfestivals en evenementen

De beroeps- en belangenvereniging van alle scenaristen in Vlaanderen

Auteursrechten

Auteursrechten zijn een belangrijke bron van inkomsten voor scenaristen.

De scenarist in beeld

Iedereen kent de acteurs en de regisseurs, maar wie is de scenarist en hoe gaat hij te werk?

Professionalisering

Naast een volwaardige opleiding in het gewone onderwijscircuit, is er ook nood aan bijscholing.

Prijzen

In Vlaanderen worden verschillende filmfestivals georganiseerd en tal van prijzen uitgereikt.

Opleidingen

Dit jaar willen we ons ook focussen op de opleidingen in het reguliere onderwijs.

Internationaal

Niet alleen in het Belgische, ook in het Europese parlement, worden wetten gestemd die de scenarist aanbelangen.