From Script to Screen: Cordon - Masterclass met scenarist Carl Joos en regisseur Tim Mielants

DScenaristengilde organiseert ism Cinema Rits deze nieuwe editie van From Script to Screen rond de succesvolle televisieserie Cordon!

Een besmettelijk en dodelijk virus teistert de stad Antwerpen., een doordeweekse buurt wordt afgesloten van de buitenwereld. De mogelijke impact van deze apocalyptische gebeurtenis op menselijke gedragingen en het dagelijkse bestaan wordt onder de loep gelegd in de tv serie Cordon.
Scenarist Carl Joos ('Flikken', 'Windkracht 10', 'De Zaak Alzheimer', 'Dossier K.', 'The Broken Circle Breakdown') en regisseur Tim Mielants (Code 37) Lichten tijdens deze Masterclass toe hoe deze reeks zich ontwikkelde van een initieel idee tot het uiteindelijke resultaat.
 
Waar? CINEMA RITS, Dansaertstraat 70, 1000 Brussel.
Wanneer? Dinsdag 13 mei om 19u

 

 

Top 10 verwezenlijkingen

De Scenaristengilde bestaat 10 jaar. Reden genoeg om een top 10 van onze vele verwezenijkingen op te stellen.  

Klik en lees.

 

 

Een uitgebreide versie kan je hier als pdf downloaden.

 

Korting Final Draft 9: 169.99$ ipv 249.99$ voor leden Scenaristengilde!

Final Draft is nog steeds de industrie-standaard waar het scriptwriting software betreft. Sinds begin dit jaar is de nieuwe versie 9 beschikbaar. Het softwarepakket kost normaal gezien 249.99$, maar leden van de Scenaristengilde betalen slechts 169.99$. Hoe je als lid deze korting kan bekomen lees...

Het volledig artikel kan enkel gelezen worden door leden!

'Marina' wint Scenarioprijs 2014

Op donderdag 27 maart reikte de Vlaamse Scenaristengilde tijdens de jaarlijkse Algemene Vergadering voor de zesde keer de 'Scenaristengilde Scenarioprijs' uit. Ook dit jaar konden de leden van de scenaristengilde op de website van de gilde stemmen op de scenario's in hun 'naakte' vorm en dus niet op het afgewerkte product – de film. ‘Marina’ werd verkozen tot het beste Vlaamse filmscenario van het afgelopen jaar.

Op een feestelijke editie van de Algemene Vergadering in Entrepôt du Congo in Antwerpen - de Vlaamse Scenaristengilde viert dit jaar immers haar tienjarig bestaan – mocht Carl Joos (de winnaar van vorig jaar met ‘The Broken Circle Breakdown’) de prijs uitreiken aan scenarist Rik D’hiet en co-scenarist en regisseur Stijn Coninx. Voor de prijs kwamen de scenario’s van alle Vlaamse films die in 2013 in de zalen kwamen in aanmerking. ‘Marina’ kwam uiteindelijk als winnaar uit de bus.
 
D’Hiet en Coninx zijn dolblij met de bekroning. “Met ‘Marina’ wilden wij een authentiek verhaal vertellen over een jonge muzikant die met veel passie en creativiteit zijn eigen weg probeert te vinden in een nieuwe wereld,” zegt Stijn Coninx. “En dat verhaal slaat blijkbaar aan”. “Niet toevallig,” meent Rik D’hiet.  “Het verhaal van Rocco Granata speelt zich dan wel af tijdens de Italiaanse migratiegolf van de jaren ‘50, maar het vertelt ook iets fundamenteels over zeer actuele onderwerpen als sociale integratie en racisme.” Het doet D’hiet en Coninx een groot plezier dat de film zijn weg gevonden heeft naar het grote publiek. “En dat het scenario nu ook nog de waardering krijgt van onze professionele collega’s is een grote eer,” aldus de beide scenaristen.
 
Met de Scenarioprijs wil de Vlaamse Scenaristengilde de vaak anonieme schepper van een film in de spotlights plaatsen. De scenarist legt tenslotte de basis van élke succesvolle film of serie. Zoals de Japanse filmlegende Akira Kurosawa ooit zei: “Van een sterk scenario maakt een sterke regisseur een meesterwerk. Van datzelfde scenario maakt een middelmatig regisseur een aanvaardbare film. Maar met een slecht scenario slaagt zelfs de beste regisseur er niet in om een goede film te maken”.

De scenario's van 'Marina' en van de meeste andere genomineerden zijn nog steeds beschikbaar op onze site. Je vindt er ook tal van scenario's uit de vorige edities. Let op: enkel toegankelijk voor leden van de Scenaristengilde!

Hoera! We bestaan 10 jaar!

 

European TV Drama Series Lab

Maar liefst 225€ korting voor leden Scenaristengilde!

Na de twee succesvolle edities in 2012 en 2013 - met creators, producers en scenaristen die verbonden zijn aan reeksen als 'The Killing', 'The Bridge', 'Les Revenants', 'ER', 'The West Wing', 'Waking the Dead', 'Spooks', 'The X-files', enz - organiseert het Erich Pommer Institute voor de derde keer het European TV Drama series Lab 2014.

We citeren uit de brochure: "A high level training and think tank for leading players in the European television industry. The programme is designed for scriptwriters, producers and broadcasters and explores the essential elements of successful drama series. Top industry experts from across Europe and the US share their knowledge and provide exclusive insights."

Wanneer?
Module 1:  1 – 6 Juli, 2014 in Berlijn
Module 2: 17 - 23 November, 2014 in Berlijn

Deadline voor inschrijven: 25 april 2014

Het volledige programma en het applicatieformulier vind je op www.tv-lab.eu

Deelname kost 4500 euro (inclusief verblijf en maaltijden), maar leden van de Scenaristengilde genieten een korting van maar liefst 225 euro! Check ook of je bij deelname recht hebt op een Vaf-studiebeurs.

Visser-Neerlandiaprijs voor Scenario 2014: 15,000 euro aan prijzengeld!

Het Algemeen-Nederlands Verbond (ANV) organiseert in samenwerking met het Netwerk Scenarioschrijvers en de Scenaristengilde voor de derde maal een wedstrijd voor een scenario voor een nog te produceren speelfilm in de Nederlandse taal. De winnaar wordt beloond met een Visser-Neerlandiaprijs waaraan een bedrag van 10.000 euro is verbonden. Daarnaast is een bedrag van 5.000 euro beschikbaar voor de genomineerden.

Deelnemende scenario's mogen hooguit scenariosteun ontvangen hebben van het Nederlands Film Fonds of het Vlaams Audiovisueel Fonds (dus geen ontwikkelings- of productiesteun). Bedoeling is op deze wijze kwalitatief hoogstaand, nog niet in productie genomen werk een duwtje in de rug te geven.

De nog samen te stellen jury zal de inzendingen anoniem ter beoordeling voorgelegd krijgen. Uit de inzendingen kiest de jury op basis van kwaliteit een aantal werken voor nominatie. De uiteindelijke winnaar wordt bekend gemaakt voorafgaand aan de prijsuitreiking op het Filmfestival van Oostende.  
 
Enkel leden van Netwerk Scenarioschrijvers en de Scenaristengilde kunnen deelnemen. Nieuw is dit jaar dat ook aspirant-leden mogen deelnemen!
 
Deadline inzendingen: 1 juni 2014
 
Het volledig wedstrijdreglement en de wijze van inschrijven vindt u hier.
podcast

Scenarist in Beeld: Jan Verheyen

Jan Verheyen geniet vooral bekendheid als regisseur, maar stond bij zowat al zijn succesfilms ook als co-scenarist op de aftiteling. Voor 'Het Vonnis' kroop hij helemaal in z'n eentje in zijn pen, dus was hij de uitgelezen kandidaat om zich op onze 'Scenarist in Beeld'-sofa door Steven De Foer te laten interviewen. De Scenaristengilde dankt SABAM en DeAuteurs. 

of Download MP3 File

podcast

Scenarist in Beeld - Paul Schrader

Paul Schrader is de scenarist achter klassiekers als 'Taxi Driver', 'Raging Bull' en Brian De Palma's 'Obsession'. Op FilmFest Gent kwam hij zijn nieuwste worp, 'The Canyons', voorstellen. (Ja, da's die met Lindsey Lohan.) Dit gesprek met Patrick Duynslaegher is dan ook een must-hear voor iedereen die de Engelse taal een beetje machtig is. De Scenaristengilde dankt SABAM en DeAuteurs. 

of Download MP3 File

Fiscaal Voordeel Scenariosteun VAF/Mediafonds

Op 4 november kent het Mediafonds weer steun toe aan projecten. Hopelijk is ook jouw project goedgekeurd. Maar hoe zat dat nu juist fiscaal? Wel: deze steun is belastingvrij.Echt? Ja, echt. Maar let op: het principe is dat de scenariosteun rechtstreeks aan de scenarist(en) uitbetaald wordt. Aan natuurlijke...

Het volledig artikel kan enkel gelezen worden door leden!

Kunstenaarsstatuut voortaan ook voor Scenarioschrijvers

(artikel geschreven door Michael Van den Eynde) Versoepeling Kunstenaarsstatuut Sinds 1 november 2012 heeft de bevoegde minister haar zienswijze zodanig versoepeld dat voortaan ook scheppende kunstenaars die werkzaam zijn in het spektakelbedrijf onder de regeling van het kunstenaarsstatuut kunnen...

Het volledig artikel kan enkel gelezen worden door leden!

podcast

Scenarist in Beeld: Thuis

VRT-adviseur fictie Heidi Hermans, head writer Stef Wouters en producer Wim Janssen nemen plaats op onze "Scenarist in Beeld"-bank om te praten over Vlaanderen's populairste soap.

De scenaristengilde dankt, zoals altijd, SABAM en DeAuteurs.

of Download MP3 File

podcast

Scenarist in Beeld: Peter Brosens en Jessica Woodworth

 

Wat zou er gebeuren als de lente niet meer zou komen? Een simpele premisse, een verbluffende film, weinig woorden, één en al beeld en poëzie. Hoe schrijf je het scenario voor een film waar nauwelijks in gesproken wordt, waar alles wordt verteld met gevoel. En met veel humor, ondanks de tragiek.
Peter Brosens en Jessica Woodworth vertellen aan de scenaristengilde hoe deze film tot stand kwam, hun visie en werkwijze, de struikelstenen, hun inspiratiebronnen. Het Vijfde Seizoen kaapt net als Khadak en Altiplano de ene prijs na de andere weg op internationale festivals. Hoe doen ze het?

Website

 

 

of Download MP3 File

podcast

scenarist in beeld: weekend aan zee

'Weekend aan Zee' is Ilse Somers' regiedebuut. Ze schreef zelf het scenario. Filmjounalist Jan Temmerman (De Morgen) stelt de vragen in deze nieuwe editie van onze 'Scenarist in Beeld'-serie.

of Download MP3 File

podcast

Scenarist in Beeld: Groenten uit Balen met Guido Van Meir



Guido van Meir was eerder reeds verantwoordelijk voor de scenario's van oa 'Terug naar Oosterdonk'. Nu adapteerde hij Walter Van Den Broecks legendarische toneelstuk 'Groenten uit Balen'. Louis van Dievel (VRT) stelt de vragen in deze eerste reguliere 'scenarist in beeld'-sessie van 2012.

In samenwerking met Rits Café en met steun van Sabam en Sacd.

of Download MP3 File

Kan ik de vergoeding voor het schrijven van een scenario voor een deel laten uitbetalen als auteursrechten?

Het is een vraag die vaak terugkomt. Het antwoord erop is helaas niet eenduidig. Hieronder het advies van Evelyne Hinque, juriste bij SACD: “Een aantal mensen menen dat het onderscheid maken tussen prestaties factureren via een BVBAen auteursrechten ten persoonlijken titel, dat dit een zeer...

Het volledig artikel kan enkel gelezen worden door leden!

podcast

Scenarist in beeld: Swooni

Gesprek met scenarist Michel Sabbe en regisseur Kaat Beels over het tot stand komen van het scenario voor 'Swooni'. Moderator van dienst is Erik Martens(Cinematek).

Hoe schrijf je een multi-plot film? Waarom kiezen voor zo'n alternatieve structuur? En hoe vertaal je dat alles naar het witte doek? Je komt het allemaal te weten in dit gesprek georganiseerd door de Scenaristengilde ism RITS (Erasmus Hogeschool).

Ook te beluisteren via iTunes (zoek op 'Scenarist in Beeld')!

of Download MP3 File

Wat is een 'Bijbel' en wat is het aandeel in de auteursrechten van een Bijbel?

Een tijdje terug heeft de Scenaristengilde ism de beheersvenootschappen SACD en SABAM en in overleg met de VRT een leidraad voor billijke verdeling der auteursrechten opgesteld. In deze tekst, die dient als dé industrie-standaard bij het afsluiten van overeenkomsten voor het creëren van fictie-reeksen, is sprake van een zg 'Bijbel' voor een reeks (al dan niet langlopend).

Zowat elke scenarist is vertrouwd met de term, maar wat houdt zo'n bijbel nu precies in? En indien je betrokken bent bij het opstellen ervan voor een nieuwe reeks, op welke vergoeding heb je dan recht? En op welk deel van de auteursrechten voor zo'n reeks kan je als schrijver(s) van de bijbel aanspraak maken? 

Op deze en andere vragen biedt het document 'Definitie en Vergoeding van de Bijbel' die de Scenaristengilde publiceert op haar website een antwoord. Deze tekst omschrijft welke elementen deze moet bevatten om effectief als dusdanig erkend te kunnen worden (een 'idee' of een simpele 'pitch' bv is geen bijbel en geeft ook geen recht op auteursrechten).

Bovendien stelt de Scenaristengilde dat het deel van de auteursrechten waarop de schrijvers van een bijbel aanspraak kunnen maken nooit groter kan zijn dan 20% van de scenariorechten (eventueel nog op te splitsen in een deel 'origineel concept' en 'concept seizoen' voor langlopende reeksen).

De tekst werd opgesteld naar voorbeeld van de standaard-definitie die de Franse beheersvennootschap SACD in Frankrijk hanteert en werd aangepast aan de Vlaamse situatie. 

We raden elke scenarist ten stelligste aan bij elke contractonderhandeling naar deze tekst en naar de eerder gepubliceerde leidraad voor billijke verdeling der auteursrechten te verwijzen.

podcast

Rundskop podcast

Voor deze Scenarist in beeld ontvangen we Michaël Roskam, de scenarist en regisseur van Rundskop. Hij wordt onder handen genomen door Patrick Duynslaeger, recensent en hoofdredacteur van FocusKnack.

De geluidskwaliteit is niet echt optimaal en halverwege snerpt er twee keer een alarm doorheen, maar laat dat dit interessante gesprek niet verstoren.

of Download MP3 File

Annuleer