Speeddate XL op IKL 2017- zaterdag 9 december, 15:00 - 18:00


Kortfilmfestival Leuven organiseert in samenwerking met de Scenaristengilde en ASA dit jaar opnieuw een Speeddate XL.

Stuur je kortfilmscenario (max. 20 blz.) en het ingevuld deelnameformulier op naar speeddate@scenaristengilde.be.

Het volledig wedstrijdreglement en de wijze van inschrijven vind je hier. 

Ben je een van de 10 geselecteerden, dan krijg je op vrijdag 8 december een gratis crashcourse in pitching. De workshop pitching wordt georganiseerd in samenwerking met Europees filmtalentnetwerk NisiMasa. Tutor is Wim Vanacker van NisiMasa. De workshop is in het Engels en deelname is verplicht. 

Op zaterdag 9 december mag je je kortfilm in maximum 4 minuten pitchen voor een jury van professionals en de aanwezige producenten. Ook dit gedeelte zal in het Engels zijn. Na de pitch krijg je 10 minuten om je idee individueel te bespreken met ervaren producenten tijdens de speeddate.  

Op het slotevent van het IKL later die avond worden twee winnaars bekend gemaakt, die elk naar huis gaan met 5.000 euro aan Eye Lite Support.

Deadline voor inschrijvingen is 31 oktober 2017. 

Wanneer? vrijdag 8 december (pitch workshop, van 14u tot 19u) en zaterdag 9 december 2017 van 15u tot 18u (speeddate XL).

Waar? Internationaal Kortfilmfestival Leuven, Kunstencentrum STUK, Naamsestraat 96, 3000 Leuven

Accreditatie Filmfest Gent: korting leden!

Van 10 tot 20 oktober 2017 dompelt Film Fest Gent je opnieuw onder in de wondere wereld van de film. Een accreditatie (waarmee je als industry-professional gratis binnen kan op alle pers- en namiddagvoorstellingen en je ook gratis tickets kan aanvragen voor vertoningen 's avonds) kost je...

Het volledig artikel kan enkel gelezen worden door leden!

Aanpassing vereisten steunaanvragen fictiereeksen VAF

N.a.v. een aantal informele gesprekken i.v.m. de vereisten op het vlak van indiening van scenario's bij het Mediafonds, heeft het VAF enkele aanpassingen doorgevoerd.

De belangrijkste is dat men voor ontwikkelingssteun nu enkel nog het volledige scenario van de eerste aflevering vraagt. Vroeger waren dat de twee eerste afleveringen.

De reden hiervoor is inhoudelijk: de makers gaan veel meer alles op alles zetten om die 1e aflevering zo sterk mogelijk te maken, waardoor de basis voor de reeks solider is. Ze kunnen dan ook meer tijd steken in die ene aflevering zodat eventuele scenarioproblemen uit de 1e aflevering minder gemakkelijk worden doorgeschoven naar de tweede. Men vervangt dus een kwantitatieve eis (2 volledige scenario's) door een kwalitatieve. Daarnaast is het zo dat potentieel geïnteresseerde partners in het buitenland in die fase enkel het 1e scenario lezen om na te gaan of ze interesse hebben.

Verder zijn er nog twee kleine nuances aangebracht in de vereisten:

  • Men vraagt bij de personagebeschrijvingen meer aandacht voor de evolutie die het personage in het verhaal doormaakt (dus minder accent op backstory).
  • Bij scenario spreekt men voortaan over een 'mogelijk' einde i.p.v. een einde, om aan te geven dat het VAF en haar beoordelingscommissies beseffen dat het einde vaak pas doorheen de schriftuur vorm krijgt.

Deze wijzigingen zijn te vinden op de VAF-website:

Klik telkens op 'Hoe aanvragen?' om de gestelde vereisten te zien.

Workshop John Vorhaus - Comedy writing voor film, TV, web en alles wat je maar kunt bedenken

Internationaal gekend als scenarist van Married… with Children, Head of the Class, The Sentinel, The Flash en nog een hele resem TV series en films, is John Vorhaus misschien vooral bekend als de auteur van ‘The Comic Toolbox: How to be Funny Even if You’re Not’. Over het schrijven van comedy voor televisie en film.

Vorhaus studeerde aan de Carnegie-Mellon University, is lid van de Writers Guild of America en onderwees schrijven aan Northwestern University en het American Film Institute.

Op 23 en 24 september geeft hij een (Engelstalige) workshop in Brussel. 

Doelstelling:

Vorhaus: It's a great way to give writers "rules, tools and a good, swift kick in the motivation." Because of the teamwork element and the "live pitch" element, it has the added benefit of letting writers -- who so often toil in isolation -- understand that they are part of a vibrant community, a community to which they can contribute and from which they can gain strength.

Prijs: 370€  per person (check voor premies en kortingen via mediarte of vaf )

Wanneer: 23 & 24 september, 10u00 tot 17u30

Waar: Screen.Brussels, Ch. de Charleroi 110, 1060 Brussel

Deadline applicaties: 15 augustus

Meer info over het volledige programma of inschrijven

Deze workshop wordt georganiseerd door mediarte.be i.s.m.Scenaristengilde, l’association des scénaristes de l’audiovisuel, SABAM, Screen.Brussels, Creative Europe Desk Vlaanderen & Bozar

OPROEP VAF Scenarioatelier

Werk je aan je eerste filmscenario, maar wil het niet echt vlotten? 

Kun je wat hulp gebruiken?
 
Stel je dan nu kandidaat voor het Scenarioatelier van het VAF.
 
Binnen- en buitenlandse professionals zetten zich een half jaar lang in om debuterende scenaristen individueel te helpen bij de ontwikkeling van hun script.
 
Zo kun je je verhaal klaarstomen om binnen het normaal selectiesysteem scenario- of ontwikkelingssteun aan te vragen.
 
Kandideren voor het atelier is kosteloos. Ben je geselecteerd dan krijg je een scenariopremie van 6.000 EUR voor de ganse duur van het atelier.
 
Kandideren kan tot maandag 2 oktober 2017 via
MyVAF.
 
Meer info en voorwaarden
hier.
 

VISSER NEERLANDIA PRIJS 2017-18

Heb je een scenario liggen voor een nog te produceren speelfilm?
 
Is er al een filmscenario van jou gerealiseerd?
Studeer je in 2017 of 2018 af aan een erkende filmschool? 
 
Dan kun je vanaf nu je scenario inzenden voor de Visser-Neerlandiaprijs voor Scenario.
Uiterste deadline is 15 mei 2018.
    
Voor je scenario mag je hoogstens scenariosteun ontvangen hebben. 
 
Aan de Visser-Neerlandia prijs is een bedrag van 5.000 euro verbonden.
 
Meer info en reglement hier.
 

Korting Final Draft 10 voor leden: 169,99$ ipv 249,99$

Final Draft is nog steeds de industrie-standaard waar het scriptwriting software betreft. Het softwarepakket kost normaal gezien 249.99$, maar leden van de Scenaristengilde betalen slechts 169.99$. Hoe je als lid deze korting kan bekomen lees je hieronder. Surf naar www.finaldraft.com. Kies Products/Final...

Het volledig artikel kan enkel gelezen worden door leden!

podcast

Adaptaties van jeugdboeken

Op het afgelopen VAV-congres ging Piet Sonck in gesprek met scenaristen Nele Meirhaeghe (Bo, Black), scenarist-regisseur Jean-Claude Van Rijckegem (Aanrijding in Moscou, Koning Van Katoren) en jeugdauteur Dirk Bracke (Het Engelenhuis, Black) over de bewerking van jeugdverhalen voor het witte doek.

De Scenaristengilde dankt Sabam en deAuteurs.

of Download MP3 File

podcast

An Evening With Bret Easton Ellis

Auteur Bret Easton Ellis wordt dankzij succesromans als American Psycho en Less Than Zero beschouwd als het kopstuk van de zogenaamde Generation X-schrijvers. Recent is hij echter vooral actief als scenarist.

Dit jaar was Easton Ellis de juryvoorzitter op Film Fest Gent. Tijdens "An Evening With Bret Easton Ellis" ging hij in gesprek met Roderik Six over zijn oeuvre en over zijn visie op de hedendaagse cinema.

Deze podcast kwam er in samenwerking met Film Fest Gent. De scenaristengilde bedankt SABAM en deAuteurs.

of Download MP3 File

podcast

An Evening Abroad met Erik Van Looy

Op Film Fest Gent vertelde Erik Van Looy over zijn ervaringen tijdens het maken van de Amerikaanse remake van The Loft, en andere avonturen in Hollywood.

Deze podcast kwam tot stand in samenwerking met Film Fest Gent. De scenaristengilde dankt SABAM en deAuteurs.

of Download MP3 File

podcast

Scenarist in Beeld - Safety First!

Discipline, dedication and friendship... maar a script first! Het tweede seizoen van Safety first, de sitcom over vier bewakingsagenten die uitblinken in onbekwaamheid maar overleven door vriendschap, loopt nog steeds en de film werd net aangekondigd. Piet Sonck praat met de creatieve breinen achter deze felgesmaakte reeks: bekroond headwriter Gerrie Van Rompaey, door de wol geverfde scenariste van diverse comedy- en dramareeksen en scenarist David Vennix, improvisator en scenarist van "Wat Als?".
(Opgelet: de podcast begint om technische redenen pas op 01:00)

De Scenaristengilde en SABAM en DeAuteurs. 

of Download MP3 File

Top 10 verwezenlijkingen

De Scenaristengilde bestaat 10 jaar. Reden genoeg om een top 10 van onze vele verwezenijkingen op te stellen.  

Klik en lees.

 

 

Een uitgebreide versie kan je hier als pdf downloaden.

 

Hoera! We bestaan 10 jaar!

 

podcast

Scenarist in Beeld: Jan Verheyen

Jan Verheyen geniet vooral bekendheid als regisseur, maar stond bij zowat al zijn succesfilms ook als co-scenarist op de aftiteling. Voor 'Het Vonnis' kroop hij helemaal in z'n eentje in zijn pen, dus was hij de uitgelezen kandidaat om zich op onze 'Scenarist in Beeld'-sofa door Steven De Foer te laten interviewen. De Scenaristengilde dankt SABAM en DeAuteurs. 

of Download MP3 File

podcast

Scenarist in Beeld - Paul Schrader

Paul Schrader is de scenarist achter klassiekers als 'Taxi Driver', 'Raging Bull' en Brian De Palma's 'Obsession'. Op FilmFest Gent kwam hij zijn nieuwste worp, 'The Canyons', voorstellen. (Ja, da's die met Lindsey Lohan.) Dit gesprek met Patrick Duynslaegher is dan ook een must-hear voor iedereen die de Engelse taal een beetje machtig is. De Scenaristengilde dankt SABAM en DeAuteurs. 

of Download MP3 File

Fiscaal Voordeel Scenariosteun VAF/Mediafonds

Op 4 november kent het Mediafonds weer steun toe aan projecten. Hopelijk is ook jouw project goedgekeurd. Maar hoe zat dat nu juist fiscaal? Wel: deze steun is belastingvrij.Echt? Ja, echt. Maar let op: het principe is dat de scenariosteun rechtstreeks aan de scenarist(en) uitbetaald wordt. Aan natuurlijke...

Het volledig artikel kan enkel gelezen worden door leden!

Kunstenaarsstatuut voortaan ook voor Scenarioschrijvers

(artikel geschreven door Michael Van den Eynde) Versoepeling Kunstenaarsstatuut Sinds 1 november 2012 heeft de bevoegde minister haar zienswijze zodanig versoepeld dat voortaan ook scheppende kunstenaars die werkzaam zijn in het spektakelbedrijf onder de regeling van het kunstenaarsstatuut kunnen...

Het volledig artikel kan enkel gelezen worden door leden!

Kan ik de vergoeding voor het schrijven van een scenario voor een deel laten uitbetalen als auteursrechten?

Het is een vraag die vaak terugkomt. Het antwoord erop is helaas niet eenduidig. Hieronder het advies van Evelyne Hinque, juriste bij SACD: “Een aantal mensen menen dat het onderscheid maken tussen prestaties factureren via een BVBAen auteursrechten ten persoonlijken titel, dat dit een zeer...

Het volledig artikel kan enkel gelezen worden door leden!

Wat is een 'Bijbel' en wat is het aandeel in de auteursrechten van een Bijbel?

Een tijdje terug heeft de Scenaristengilde ism de beheersvenootschappen SACD en SABAM en in overleg met de VRT een leidraad voor billijke verdeling der auteursrechten opgesteld. In deze tekst, die dient als dé industrie-standaard bij het afsluiten van overeenkomsten voor het creëren van fictie-reeksen, is sprake van een zg 'Bijbel' voor een reeks (al dan niet langlopend).

Zowat elke scenarist is vertrouwd met de term, maar wat houdt zo'n bijbel nu precies in? En indien je betrokken bent bij het opstellen ervan voor een nieuwe reeks, op welke vergoeding heb je dan recht? En op welk deel van de auteursrechten voor zo'n reeks kan je als schrijver(s) van de bijbel aanspraak maken? 

Op deze en andere vragen biedt het document 'Definitie en Vergoeding van de Bijbel' die de Scenaristengilde publiceert op haar website een antwoord. Deze tekst omschrijft welke elementen deze moet bevatten om effectief als dusdanig erkend te kunnen worden (een 'idee' of een simpele 'pitch' bv is geen bijbel en geeft ook geen recht op auteursrechten).

Bovendien stelt de Scenaristengilde dat het deel van de auteursrechten waarop de schrijvers van een bijbel aanspraak kunnen maken nooit groter kan zijn dan 20% van de scenariorechten (eventueel nog op te splitsen in een deel 'origineel concept' en 'concept seizoen' voor langlopende reeksen).

De tekst werd opgesteld naar voorbeeld van de standaard-definitie die de Franse beheersvennootschap SACD in Frankrijk hanteert en werd aangepast aan de Vlaamse situatie. 

We raden elke scenarist ten stelligste aan bij elke contractonderhandeling naar deze tekst en naar de eerder gepubliceerde leidraad voor billijke verdeling der auteursrechten te verwijzen.

podcast

Rundskop podcast

Voor deze Scenarist in beeld ontvangen we Michaël Roskam, de scenarist en regisseur van Rundskop. Hij wordt onder handen genomen door Patrick Duynslaeger, recensent en hoofdredacteur van FocusKnack.

De geluidskwaliteit is niet echt optimaal en halverwege snerpt er twee keer een alarm doorheen, maar laat dat dit interessante gesprek niet verstoren.

of Download MP3 File

Annuleer